Threads är en app som liknar X (tidigare Twitter) men som ägs av Meta/Instagram. Den lanserades under 2023 men det dröjde ända fram till december innan den släpptes i EU och Sverige. Det är enklast att först ha ett konto på Instagram för att kunna starta ett konto på Threads, men det går att ha ett konto utan Instagram om du istället registrerar dig med telefonnummer.
Cosmic Rebel har tagit fram en marknadsföringsskola med smarta tips för dig som vill satsa på en närvaro på Threads. Följ alla råd i den här artikeln för att få den bästa starten för ditt Threads-konto.
Behöver du ytterligare stöd och strategi, eller om du kör fast, så är du varmt välkommen att boka ett förutsättningslöst samtal. Ofta räcker det med små enkla åtgärder för att öka försäljning och antal kunder.

Börja med att fråga dig själv: har vi möjlighet att hantera ännu en social kanal för vår organisation? Har vi nog med resurser för att vara aktiva på Threads? Det vill säga tid, personal, pengar etc.? Om svaret är nej ska du kanske avstå. Å andra sidan kan det vara värt att allokera extra resurser eller anlita en byrå om du tror att närvaro på Threads lönar sig i längden.

Vem vill vi nå? Finns vår målgrupp på Threads? Fördelen med närvaro på en ny social plattform är att du enklare kan uppnå en större synlighet. Och, för att synas i svaren på AI-sök är det bra om ditt företag finns på så många ställen online som möjligt.
Nackdelen är att du inte kan vara säker på att just din målgrupp verkligen finns på samma plats.

Threads är den sociala plattform som ökat mest i Sverige 2025. Enligt Internetstiftelsen använder 7 procent av svenskarna Threads, vilket är tre gånger fler än år 2024.
Majoriteten av användarna är födda mellan 70-talet och 00-talet.
Passar den här demografin in på din målgrupp? Eller kommer du att sakna de äldre generationerna?

Lanseringen 2023 blev en succé men användandet sjönk snabbt för att sedan stiga i långsammare takt. Meta (Facebook, Instagram, mef flera) äger också Threads vilket nog har bidragit till att en hel del användare lämnat X och istället sökt sig till Threads som ju har samma upplägg.

Okej. Så du tänker att din målgrupp är på Threads och du har bestämt dig för att köra. Yay! Vad är formatet? Varje inlägg kan vara 500 tecken långt, men du kan också lägga till foton, bildkaruseller, gifar, länkar, audio, och till och med video (max 5 minuter lång). Du kan dessutom göra enkäter med max 4 svarsalternativ. Prova dig fram med olika format och se vad som funkar bäst på dina följare. Inlägget kan bara redigeras inom 3 minuter från att du postat. Annars får du radera och börja om.

Hashtaggar? Inte på Threads. Här väljer du istället ämne när du gör ditt inlägg. Det ökar din synlighet, och du kan ha ett ämne per inlägg. Börja skriva för att få förslag på ämnen och om ämnet inte finns än skapar du ett nytt. Ämnen tillåter mellanslag och specialtecken.
Andra användare kan du tagga in i din text som vanligt, med ett @-tecken före användarnamnet.

Du måste ha ett profilfoto. Om det enbart är du och ingen annan som skriver på Threads så ska fotot föreställa dig. Du kan lägga in företagets logotyp i din profilbild om du företräder ditt företag, men fotot ska ha ditt ansikte. Människor connectar och gör affärer med andra människor, inte med företag eller loggor. Personligt varumärke blir allt viktigare på SoMe, även för företag.

Optimera din profil del 2: Ha en kort men träffande beskrivning av vad du/ditt företag kan erbjuda. Använd rätt sökord – tänk sökordsoptimering. Om du har ditt eget profilfoto och är ensam kreatör på kontot kan du gärna presentera dig med namn, åtminstone förnamn, i texten.

Join the conversation! Som det brukar heta. På sociala medier måste du vara... social! Följ folk inom dina ämnen. Engagera dig i andras trådar. Gilla. Kommentera andras inlägg. Reposta. Svara på kommentarer. Håll koll på vad som trendar. Många gör inlägg på sociala medier och gör sedan inget mer än så. Det leder ingenstans. Utan aktivt samtal händer inget.

Bygg varumärket. Följ konsekvent företagets grafiska profil även på sociala medier. Bildspråk. Ton. Etc. Det här är särskilt viktigt om ni är flera personer som gör inlägg på samma konto. Kom överens om vilken stil ni ska ha i texter och bilder.

Ingen kommer att följa dig om du enbart försöker kränga dina produkter och tjänster i alla inlägg. Var generös med innehåll som är värdefullt för mottagaren. Det här gäller även för kommentarer. Försök bidra med din kunskap och kompetens när du kommenterar andras inlägg. Det kommer att locka fler följare till ditt eget konto.

"Vad händer nu?" ska man alltid fråga sig i digitala medier. Vad vill du ska ske när mottagaren läst färdigt ditt inlägg eller tittat klart på din video? Gör det till en CTA (call-to-action) som avslutar ditt inlägg. En CTA kan vara en uppmaning att klicka på en länk, det kan vara en fråga som engagerar till samtal, eller varför inte utnyttja enkätfunktionen och göra en undersökning?

Hur ofta ska du göra inlägg på Threads? Minst 1 gång om dagen, gärna flera gånger om dagen, särskilt i början. Ett tips är att variera långform och kortform, posta i olika format: bild, video, text, etc.

När är det bäst att posta på Threads? Kort svar: När dina följare är där. Det sägs att tidiga morgnar fungerar bra. Testa dig fram. När är du själv på Threads?

Hur får du fler följare på Threads? Engagera dig i andra kreatörers inlägg. Bidra med värdefulla kunskaper och initierade kommentarer. Då syns du och attraherar egna följare. Kör cross-promotion och locka hit de följare du redan har i andra nätverk. Samarbeta med andra kreatörer och visa upp er för varandras följare. Köp aldrig följare! Köpta följare är inte engagerade i ditt innehåll.

Artikeln är skriven av Meta Regebro, Cosmic Rebel.
Meta, som har en bakgrund inom marknadsföring och reklambranschen, har hjälpt företag till framgång med digital marknadsföring på webb, sociala medier och SEO/AI-sök sedan 1997, och har en helt unik kompetens och erfarenhet inom området.
Artikeln uppdaterades senast 2025-11-16

Cosmic Rebel har mer än 25 års erfarenhet av digital marknadsföring och innehållsproduktion samt lång erfarenhet av SEO och sökoptimering. Vi samarbetar med de vassaste annonsbokarna och innehållsproducenterna. Boka gärna ett samtal där vi tillsammans tittar på hur vi kan förbättra resultaten online för just ditt företag. Ofta kan man nå stora resultat med små medel. Välkommen!