Visit page main
  • Start
  • SEO-byrå
  • Köp hemsida
  • Skapa nyhetsbrev
  • SoMe Strategi
  • Rebel Marketing
  • Kontakt
  • Home Space (EN)

Tips: så lägger du upp företagets strategi för Threads i Sverige

Threads är en app som liknar X (tidigare Twitter) men som ägs av Meta. Den lanserades under 2023 men det dröjde ända fram till december innan den släpptes i EU och Sverige. Du måste först ha ett konto på Instagram för att kunna starta ett konto på Threads.


Cosmic Rebel har tagit fram en marknadsföringsskola med smarta tips för dig som vill satsa på en närvaro på Threads. Följ alla råd i den här artikeln för att få den bästa starten för ditt Threads-konto. Kom ihåg att följa Cosmic Rebel på Threads!


Behöver du ytterligare stöd och strategi, eller om du kör fast, så är du varmt välkommen att boka ett förutsättningslöst samtal. Ofta räcker det med små enkla åtgärder för att öka försäljning och antal kunder.


Boka möte!

Har du tid och resurser?

Börja med att fråga dig själv: har vi möjlighet att hantera ännu en social kanal för vår organisation? Har vi nog med resurser för att vara aktiva på Threads? Det vill säga tid, personal, pengar etc.?  Om svaret är nej ska du kanske avstå. Å andra sidan kan det vara värt att allokera extra resurser eller anlita en byrå om du tror att närvaro på Threads lönar sig i längden. .

Är Threads rätt för dig?

Vem vill vi nå? Finns vår målgrupp på Threads? Fördelen med att vara tidigt ute på en ny social plattform är att du enklare kan uppnå en större synlighet. Nackdelen är att du inte kan vara säker på att just din målgrupp verkligen finns på plats.

Vem finns på Threads?

Vi vet inte hur det ser ut i Sverige än, men i demografin globalt så har vi 68 % män och 32 % kvinnor som registrerat sig på Threads. 37 % är i åldern 18-24 och 63 % har fyllt 25, men bara 2-3 % är äldre än 45. Passar den här demografin in på din målgrupp? Eller kommer du att sakna de äldre generationerna?

Är Threads en fluga?

Kommer Threads att slå? Vi får se. Efter lanseringen kom man snabbt upp till 49 miljoner aktiva dagliga användare men sjönk på bara en månad till 10 miljoner. I början  spenderade användare 14 minuter om dagen på plattformen – det sjönk snabbt till 3 minuter. Det bådar inte gott. Å andra sidan heter Threads ägare Meta (Facebook, Instagram, mef flera) och de ger nog inte upp så lätt.

Vilket format använder vi?

Okej. Så du tänker att din målgrupp är på Threads och du har bestämt dig för att köra. Yay! Vad är formatet? Varje inlägg kan vara 500 tecken långt, men du kan också lägga till foton, bildkaruseller, gifar, länkar, audio, och till och med video (max 5 minuter lång). Du kan dessutom göra enkäter med max 4 svarsalternativ. Prova dig fram med olika format och se vad som funkar bäst på dina följare. Inlägget kan bara redigeras inom 3 minuter från att du postat. Annars får du radera och börja om.

Kan man tagga?

Hashtaggar? Inte på Threads. Här finns istället topic tags – ämnestaggar –som ökar din synlighet, och du kan ha en topic tag per inlägg. Du skapar en topic tag genom att klicka på hashtagg-tecknet i menyn under texten. Då kommer texten du skriver att bli en blå länk som leder till den kategorin. Börja skriva taggen för att få förslag på ämnen och om ämnet inte finns än skapar du ett nytt. Topic tags tillåter mellanslag och specialtecken. Andra användare kan du tagga in i din text som vanligt, med ett @-tecken före användarnamnet.

Optimera din profilbild

Du måste ha ett profilfoto. Om det enbart är du och ingen annan som skriver på Threads så ska fotot föreställa dig. Du kan lägga in företagets logotyp i din profilbild om du företräder ditt företag, men fotot ska ha ditt ansikte. Människor connectar och gör affärer med andra människor, inte med företag eller loggor. Personligt varumärke blir allt viktigare på SoMe, även för företag.

Optimera din profil med sökord

Optimera din profil del 2: Ha en kort men träffande beskrivning av vad du/ditt företag kan erbjuda. Använd rätt sökord – tänk sökordsoptimering. Om du har ditt eget profilfoto och är ensam kreatör på kontot kan du gärna presentera dig med namn, åtminstone förnamn, i texten.

Engagera dig!

Join the conversation! Som det brukar heta. På sociala medier måste du vara... social! Följ folk inom dina ämnen. Engagera dig i andras trådar. Gilla. Kommentera andras inlägg. Reposta. Svara på kommentarer. Håll koll på vad som trendar. Många gör inlägg på sociala medier och gör sedan inget mer än så. Det leder ingenstans. Utan aktivt samtal händer inget.

Tänk på varumärket

Bygg varumärket. Följ konsekvent företagets grafiska profil även på sociala medier. Bildspråk. Ton. Etc. Det här är särskilt viktigt om ni är flera personer som gör inlägg. Kom överens om vilken stil ni ska ha i texter och bilder.

Skapa värde för dina följare

Ingen kommer att följa dig om du enbart försöker kränga dina produkter och tjänster i alla inlägg. Var generös med innehåll som är värdefullt för mottagaren. Det här gäller även för kommentarer. Försök bidra med din kunskap och kompetens när du kommenterar andras inlägg. Det kommer att locka fler följare till ditt eget konto.

Kom ihåg CTA!

"Vad händer nu?" ska man alltid fråga sig i digitala medier. Vad vill du ska ske när mottagaren läst färdigt ditt inlägg eller tittat klart på din video? Gör det till en CTA (call-to-action) som avslutar ditt inlägg. En CTA kan vara en uppmaning att klicka på en länk, det kan vara en fråga som engagerar till samtal, eller varför inte utnyttja enkätfunktionen och göra en undersökning?

Hur ofta?

Hur ofta ska du göra inlägg på Threads? Minst 1 gång om dagen, gärna flera gånger om dagen, särskilt i början. Ett tips är att variera långform och kortform, posta i olika format: bild, video, text, etc.

När ska man posta?

När är det bäst att posta på Threads? Kort svar: När dina följare är där. Nu i början är det ju svårt att veta, särskilt som Threads inte ger oss någon statistik, så då kan du testa följande schema: måndag-onsdag morgon och tidig eftermiddag, torsdag morgon, fredag kring lunch, lördag förmiddag, söndag kväll. Testa dig fram. När är du själv på Threads?

Hur får man fler följare?

Hur får du fler följare på Threads? Engagera dig i andra kreatörers inlägg. Bidra med värdefulla kunskaper och initierade kommentarer. Då syns du och attraherar egna följare. Kör cross-promotion och locka hit de följare du redan har i andra nätverk. Samarbeta med andra kreatörer och visa upp er för varandras följare. Köp aldrig följare! Köpta följare är inte engagerade i ditt innehåll.

Behöver du råd och stöd kring digitala medier?

Cosmic Rebel har mer än 25 års erfarenhet av digital marknadsföring och innehållsproduktion samt lång erfarenhet av SEO och sökoptimering. Vi samarbetar med de vassaste annonsbokarna och innehållsproducenterna. Boka gärna ett samtal där vi tillsammans tittar på hur vi kan förbättra resultaten online för just ditt företag. Ofta kan man nå stora resultat med små medel. Välkommen!

Boka möte!

© 2022-2024 Cosmic Rebel AB

  • Start
  • SEO-byrå
  • Köp hemsida
  • Skapa nyhetsbrev
  • SoMe Strategi
  • Rebel Marketing
  • Kontakt
  • Home Space (EN)
Visit our LinkedIn profile
Visit our YouTube channel
Threads
Visit our Facebook page
Visit our Instagram profile
This website uses cookies
We use cookies to make sure that our website works correctly and that you have the best experience possible. By accepting, you agree to our use of such cookies.

Necessary cookies are crucial for the website to function and cannot be switched off in our systems. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block or alert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do not store any personally identifiable information.


Functional cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.


Targeting cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.


Performance cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not know when you have visited our site, and will not be able to monitor its performance.


Uncategorized cookies are cookies that don’t have a category according to their type or purporse.